Vier duurzame groententelers zijn boegbeeld van Pinguin
Diepvriesgroentebedrijf Pinguin zet vier Vlaamse landbouwers in de bloemetjes omdat zij pionier zijn in het duurzaam telen van groenten. Door het ondertekenen van een duurzaamheidscharter engageren zij zich tot het continu verbeteren van hun economische, sociale en milieuprestaties. "Duurzaam ondernemen is niet duurder, maar levert integendeel competitieve voordelen op", benadrukt COO Herwig Dejonghe.
Pinguin is sinds 1965 actief in de industriële verwerking van diepvriesgroenten in België. Het toonaangevende bedrijf plaatst duurzaamheid samen met de kwaliteit van het product op de eerste plaats bij het bepalen van de aankoopstrategie. In het najaar van 2012 gingen vier groentetelers de uitdaging aan om Pinguin's visie op duurzame landbouw te integreren in hun bedrijfsvoering. Vrijdag ontvingen ze daarvoor een certificaat als beloning.
Telers Andy Brabant uit Kortemark, Johan Tempelaere uit Staden, Antoine Leterme uit Wulvergem en Gerrit Hermans uit Leefdaal respecteren op hun bedrijf de acht thema's van 'Pinguin Duurzame landbouw'. Veelal doen zij dit omdat ze toekomstgericht willen denken en werken. Deze landbouwers zijn zich ook bewust van de economische voordelen. Iets waar Pinguin ook op hamert: "Binnen het landbouwbedrijf is duurzaamheid een hulp om kosten te reduceren en het rendement te verbeteren."
Door deze vier groentetelers als pioniers inzake duurzaamheid naar voren te schuiven, wil Pinguin een proces in gang zetten en een trend ontketenen bij de zowat 500 leveranciers. Ook al de andere groentetelers worden dus aangemoedigd om te streven naar duurzame oplossingen op vlak van gewasbescherming, bodembeheer, irrigatie, biodiversiteit, energie en afval. Pinguin denkt dat er verder nog verbetering mogelijk is op vlak van respect voor werknemers en buurtbewoners enerzijds en telen met het oog op de langere termijn en met aandacht voor de plaatselijke economie en behoeften anderzijds.
"De consument wil weten hoe zijn voeding tot stand komt. De volgende decennia zal men volledige transparantie van producenten vragen", meent Herwig Dejonghe, COO van Pinguin. De groenteverwerker wil een waarachtig positief verhaal over duurzame landbouw kunnen vertellen want de consument van de toekomst heeft een hekel aan bedot worden. "De toekomst hoort toe aan actieve en dynamische bedrijven", besluit Dejonghe, "maar we zijn ons ervan bewust dat je onder de noemer duurzaamheid geen dingen mag 'uitvinden' die de competitiviteit van de sector ondermijnen."
Met een eigen duurzaamheidscharter speelt Pinguin in op de vraag van een belangrijke klant, met name Unilever. Voor het merk Knorr wil deze voedingsgigant tegen 2015 enkel nog groenten aankopen van duurzame leveranciers. Tegen 2020 geldt dat bij uitbreiding voor alle groenten die Unilever koopt. Allicht wordt dit een commercieel argument dat op de verpakking of in promotiecampagnes in de verf zal worden gezet.
Na de voorstelling van het duurzaamheidscharter werd duidelijk dat twee kleine kanttekeningen op zijn plaats zijn. Eén, afnemers stellen hogere eisen maar kijken nadien toch niet verder dan de prijs. Twee, duurzaamheid is een mogelijkheid voor landbouwers om zich te onderscheiden maar als zij de stempel 'duurzame landbouwers' krijgen dan is er dus een groep die bij afnemers minder in trek is onder het mom 'niet duurzaam', hoewel zij alle wetten en normen respecteren.
Anno 2013 is Pinguin, met 1.200 werknemers verspreid over 13 sites in Europa en 19 verkoopskantoren wereldwijd, één van de belangrijkste internationale spelers op de wereldmarkt van diepvriesgroenten.
Bron: www.vilt.be