Bel&Bo - Eerlijke lagelonenmode

Kledingketen Bel & Bo is de opvolger van Promofashion, de textielketen van de West-Vlaamse familie Delfosse. “In 2008 beseften
we dat ons discountmodel geen lang leven meer beschoren was”, vertelt algemeen directeur Lode Benoit. “Ondanks een
trouw cliënteel kampten we met een imagoprobleem: kwaliteit en maatvoering waren niet altijd optimaal en onze mode was
niet trendy genoeg. In 2010 lanceerden we een nieuw concept. Onder de naam Bel & Bo verkopen we kledij en accessoires
voor het hele gezin. Nog altijd tegen scherpe prijzen, maar anders dan vroeger ligt de eerste focus nu op mode en kwaliteit.”
Tot voor kort kocht de onderneming vooral aan bij Europese leveranciers die produceren in lagelonenlanden, maar nu koopt
p.10
ze steeds meer rechtstreeks aan in het Verre Oosten, vooral in China, India en Bangladesh. “We hebben nu ook meer controle
over de productie. Voor we een samenwerkingscontract tekenen, gaan we altijd op bezoek bij de potentiële leverancier. We
controleren op kinderarbeid en goede werkomstandigheden.” Bel & Bo heeft een gedragscode die de leveranciers moeten
ondertekenen. Het sociaal auditbureau Veritas doet controles.
Bel & Bo telt 400 medewerkers: 35 in het hoofdkantoor in Deerlijk, 50 in de logistiek, de rest in de 80 winkels verspreid over
heel België. In vergelijking met sectorgenoten is dat relatief weinig, weet Benoit. “Het lukt met onze doorgedreven automatisering
en efficiënte logistiek. We leveren aan onze winkels slechts één keer per week, en niet om de paar dagen, zoals andere
ketens doen. Dat is niet alleen economisch interessant, het betekent ook minder CO2-uitstoot.” Alle chauffeurs kregen
bovendien een opleiding ecologisch rijden. Daarmee daalde het brandstofverbruik het voorbije jaar met een tiende. Nog een
milieubesparing is de keuze bij de klant tussen een plastic draagzak of extra punten op de klantenkaart. “Klanten gaan massaal
voor de tweede optie, waardoor wij tonnen plastic besparen.” Om als merk toch aanwezig te zijn in het straatbeeld, krijgen alle
nieuwe klanten een herbruikbare Bel & Bo-tas.

Bron: Trends nr 44 -31 oktober 2013