Alpro hoopt op groei door verandering eetgewoonten
De omzet van Alpro steeg de voorbije tien jaar van 80 naar 280 miljoen euro. "Bedrijven die op de trend van plantaardig voedsel inspelen, zijn de winnaars van morgen", zegt CEO Bernard Deryckere in De Morgen. Alpro wil de consument een geweten schoppen op het vlak van duurzaamheid. "Het is echt vechten om de consument er steeds opnieuw van te overtuigen voor plantaardige producten te kiezen."
Alpro meent dat de wereld zijn voedingsgewoonten moet veranderen en dat zij het alternatief voor zuivel en vlees in huis hebben. De producent van sojavoeding wordt wereldwijd geroemd als modelbedrijf van de groene, duurzame economie. Intussen verkoopt het bedrijf ook notendrankjes en niet alleen meer producten op basis van soja. Een omzet van één miljard euro acht de producent van sojavoeding op termijn haalbaar.
CEO Bernard Deryckere constateert een bewustwording rond de milieu-impact van voeding. Hij verwacht dat onze voedingsgewoonten fundamenteel veranderd zullen zijn over 30 jaar. "Momenteel roven we de planeet leeg en dat dreigt nog te verergeren wanneer een groter deel van de wereldbevolking rijker wordt en meer dierlijke proteïnen gaat eten."
Toch kan Alpro die boodschap niet eenvoudig verkocht krijgen. "De perceptie is nog altijd dat soja niet lekker is", aldus Deryckere. "Het is moeilijk om voedingsgewoonten te doorbreken. Mensen zouden sojamelk en -yoghurt moeten leren eten." Voor vlees zijn eetgewoonten nog lastiger te veranderen zodat de verkoop van vleesvervangers bij Alpro minder goed loopt dan verwacht. Dat gezond voedsel voor veel mensen te duur is, ziet hij ook als een obstakel.
"Vandaag eten mensen hier ongeveer een derde plantaardige producten en twee derde dierlijke producten. Het moet andersom: twee derde plantaardig en een derde dierlijk", meent Deryckere. De consument zal volgens hem bepalen hoe snel de transitie gaat. Dat sojadrinks niet als 'sojamelk' in de winkelrekken mogen liggen, illustreert volgens Deryckere de tegenkanting door de zuivelindustrie. In Duitsland steekt de wetgever stokken in de wielen, daar betaal je zes procent BTW op melk en 19 procent op sojadrinks.
Alpro werd in 1980 opgericht als liefdadigheidsproject van het Vlaamse familiebedrijf Vandemoortele. Dat wou met sojavoeding een oplossing bieden voor de honger in Afrika. Dat project kwam niet echt van de grond, maar sojavoeding kreeg wel een plaats binnen het bedrijf. Alpro telt vandaag meer dan 800 werknemers in Europa en draait een omzet van 280 miljoen euro. Het bedrijf heeft vestigingen in België, Frankrijk, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De hoofdzetel is in Gent.
Bron: De Morgen