Jobcentrum Brugge ergonomisch aangepakt
Jobcentrum ondersteunt al 30 jaar werkzoekenden, werknemers en werkgevers om mensen aan het werk te zetten en te houden.
Onze expertise ligt in het begeleiden van mensen met gezondheidsproblemen of een arbeidsbeperking. Dit zijn bijvoorbeeld mensen met rugproblemen, autisme of een psychische kwetsbaarheid. We matchen competenties en talenten met gezochte profielen of vacatures en bieden ondersteuning op de werkvloer.
We hebben de nodige ervaring en expertise op vlak van ergonomie, coaching op de werklvloer, werkbaar werk, burn out, stress, enz. We werken samen met bedrijven en organisaties zoals BPost, Mediamarkt, OCMW’s, … We begeleiden ook mensen die na kanker het werk hervatten en daarbij is ‘Kom op tegen Kanker’ een belangrijke partner.
Jobcentrum biedt ook loopbaanbegeleiding aan. Daarin coachen we mensen om zicht te krijgen op hun competenties om deze verder te versterken of ontwikkelen. Op die manier staan mensen sterker in hun werk of krijgen ze meer zicht op hun mogelijkheden op de arbeidsmarkt.
Bedrijven die vragen hebben rond aanwerving, coaching, re-integratie, opleiding en preventie of consultancy rond psychosociaal welzijn, kunnen bij ons terecht.
Het antennepunt in Brugge is verhuisd eind december 2015.
Deze beslissing werd genomen omdat deze nieuwe locatie mogelijkheden biedt inzake
- optimalisatie deontologie naar klanten toe
- optimalisatie klantvriendelijkheid
- integratie Op-Stap
- uitbreiding 't Spoor
- huidig ruimtegebrek
Bij de verhuis werd natuurlijk ook rekening gehouden met ergonomie, een aspect die we in vormingen en sessies naar voor brengen bij zowel cliënten als werkgevers. Wij hebben als organisatie de know-how en willen/kunnen dus ook een voorbeeld zijn.
Er werd een grondige studie gemaakt door onze ergotherapeute Femke Cappelle met deze belangrijke beslissingen:
Het hoofdprincipe is flexwerk: de mogelijkheid om te kunnen werken op verschillende plaatsen en in verschillende houdingen. Dit werd in de praktijk omgezet in verschillende soorten vergaderruimtes. Rechtstaand vergaderen kan aan de hoge tafel, kan vooraan in de zeteltjes, in een gewone vergaderzaal of aan hoog/laagtafels. Daarnaast heeft niemand een vaste plaats, wat ervoor zorgt dat iedereen zelf kan bepalen waar hij op dat moment wil werken.
- Jobcrafting: door de keuzemogelijkheden in locatie en bureau wordt het principe van jobcrafting in dit antennepunt gehanteerd. De keuzevrijheid in locatie zorgt ervoor dat je werk meer energie geeft. De keuze van ruimte, bureau en werkhouding liggen in de handen van de werknemer en bevorderen het gemotiveerd aan de slag gaan. Deze keuzevrijheid leidt uiteindelijk tot betere prestaties.
- Cleandesk: leunt nauw aan bij het flexwerken. Iedereen heeft een rolkastje waarin hij zijn eigen materiaal (dossiers, telefoon, laptop...) verzamelt en kan meenemen naar de plaats waar hij/zij wil werken.
- Hoog/laagtafels: afwisselend rechtstaand en zittend werken wordt enorm aangeraden. Lang dezelfde houding aannemen is nefast voor ons lichaam en wordt hierdoor vermeden. Vooraan staan 6 hoog/laagtafels die gemakkelijk bedienbaar zijn.
- Deskbike: werd in maart 2017 extra aangeboden aan de werknemers en uitgetest en sluit aan bij de bovenstaande argumenten. Ze bevorderen de bloedsomloop, zorgen voor een wisselende houding, enz. Door de positieve evaluatie van de werknemers werd beslist de deskbike aan te kopen.
Verder wordt er voor alle medewerkers van Jobcentrum in 2017 een ergonomische fiche opgesteld zodat alle medewerkers op een zo ergonomische manier kunnen werken, weten hoe ze moeten werken en bewust worden van het belang van ergonomisch werken in eender welke situatie. Hiermee zal er zeker en vast ook een positief gevolgen aan gekoppeld zijn, namelijk meer arbeidsvreugde (door minder klachten) en minder ziekteverzuim.
- De werknemers hebben een betere motivatie als ze geen of minder fysische last hebben tijdens het werken, dus een goed moreel onder de werknemers.
- Gezonde werkomgeving
- Door de aandacht van de werkgever aan een gezonde ergonomische werkplek, krijgt de werknemer een verbeterd gevoel van eigenwaarde
- Cliënten met specifieke klachten kunnen op een andere manier een gesprek hebben met de arbeidscoach, waardoor ze zich meer begrepen voelen en het een voorbeeld kan zijn naar een latere tewerkstellingsplaats
- Minder ziekteverzuim en dus minder kosten voor gewaarborgd loon
- Een positief en zorgzaam imago van Jobcentrum
- Verhoogde productiviteit
- Minder ziektekosten voor de werknemer