Lean in het labo
Onderzoek en advies voor land- en tuinbouw
Inagro ging in 2015 aan de slag met de LEAN-filosofie. Het verbetertraject heeft als doel de operationele activiteiten efficiënter te maken. Zo willen we maximale waarde realiseren voor de klant met zo weinig mogelijk verspilling. Het laboratorium ontpopte zich tot pilootafdeling voor de invoering van de LEAN-gedachte in Inagro.
Twee dynamische werkgroepen werkten aan een efficiënter doorlooptraject in het labo. Omdat meer dan 60% van de stalen bestaat uit grond, onderzochten de medewerkers eerst deze flow. Zo wil het labo tijdverlies door 'zoeken doorheen alle processtappen' vermijden en de wachttijden tussen de verschillende analyses verkorten. De druk van buitenaf (externe begeleider) en enkele zeer gemotiveerde medewerkers zorgen ervoor dat vooruitgang wordt geboekt.
Intussen is het laboratorium gestart met de LEAN-oefening in de andere analysestromen (water, mest, gewas). De LEAN-gedachte heeft in Inagro alvast zijn nut bewezen en zal de volgende jaren ook uitgerold worden op andere afdelingen.
In de LEAN-oefening kwam aan het licht dat de droogovens vaak te lang aan staan. Ovens die pas 's avonds worden ingeschakeld, blijven tot de ochtend in werking. Door timers te installeren wordt op jaarbasis 5.760 kWh elektriciteit bespaard.
Door de verschillende fasen in de analyseflow onder de loep te nemen, konden (onverwachte) links gelegd worden naar andere activiteiten binnen Inagro. Waar het laboratorium een relatief zuivere KCl-oplossing als afvalwater loost, wordt dit in een andere afdelng aangekocht als hulpstof. De KCl-stroom in het labo wordt nu afzonderlijk opgevangen en beperkt de hoeveelheid geloosd afvalwater met 10.000 l/jaar.
Verbeterprocessen invoeren vanuit een management is vaak niet eenvoudig. In het LEAN-project is de directe betrokkenheid van mensen op de werkvloer groot. Alle medewerkers krijgen de kans om hun ideeën uit te spreken. Bovendien kan iedereen zijn eigen competenties aanwenden om het project te doen slagen. Dat draagvlak leidt tot een duurzame gedragsverandering.
Een eerste stap was de invoering van kleurcoderingen bij de toekenning van het analysecircuit. Vroeger bepaalden de gevraagde parameters het circuit. Nu krijgt elk staal automatisch een kleurcode volgens het analysepakket (standaardgrondontleding, stikstof, gecombineerde analyses…). Als een staal toch blijft hangen in de flow, dan krijgen de onderzoekers een melding. Zo brengen ze het staal terug in het circuit en kunnen ze de resultaten alsnog op tijd opleveren. Een andere voelbare verwezenlijking is de ontwikkeling van een nieuwe filtratie‑opstelling voor nitraatanalyse. Zo gebeurt de filtratie nu onmiddellijk in het analysebuisje.
Het resultaat van de aanpassingen is een aanzienlijke vermindering van manuele handelingen en een verhoging van de efficiëntie. De inkomende stalen komen eenvoudig en snel in het juiste doorloopcircuit terecht. Bovendien zijn er minder vergissingen en daalt de doorlooptijd. Dankzij de verbeterde organisatie krijgt elke klant nu zijn analyserapport binnen de vooropgestelde termijn.
Conclusie: LEAN betekent efficiënter werken betekent tijdswinst betekent financiële winst. Bijkomend zorgt het project voor een hogere klantentevredenheid: analyseresultaten worden op tijd afgeleverd aan de klant omdat de doorlooptijden proactief worden opgevolgd.