campagne 5S
De preventieadviseur moet periodiek de werkplaatsen bezoeken en ook de milieucoördinator heeft als taak de werkplaatsen minstens eenmaal per trimester te controleren (Vlarem II art. 4.1.9.1.3.§1). Binnen Abriso is de preventieadviseur & milieucoördinator dezelfde persoon. Er is een checklijst "orde & netheid, veiligheid & milieu" opgemaakt. Via deze lijst worden 10 thema's gecontroleerd: werkkledij & PBM, werkposten, machines, stockage goederen & materiaal, toegankelijkheid, brandveiligheid, elektriciteit, buitenomgeving, milieu & gevaarlijke producten en hygiëne - EHBO. Bij de rondgang krijgt de afdeling een score van 0 tot 40. Per thema zijn er 0 tot 4 punten te verdienen. De directie formuleerde de doelstelling dat elke afdeling minstens 34/40 dient te behalen. Tijdens de rondgang worden ook foto's genomen en wordt aan elke foto een actiepunt gekoppeld. De actiepunten worden verzameld op een excellijst (wie doet wat tegen wanneer). Tijdens de eerste rondgang lagen de scores van de 9 afdelingen tussen 21 en 32/40 en werden er 480 foto's genomen. Bij de tweede rondgang behaalde iedere afdeling het vooropgestelde doel van 34/40. De scores varieerden tussen 34 en 40 en het aantal foto's daalde tot 130! Als beloning kregen alle werknemers een ijsje van de ijskar (zie foto).
Er is uiteraard nog werk aan de winkel, maar met deze methode voldoet de preventieadviseur & milieucoördinator niet alleen aan de wettelijke verplichting, maar samen met de hiërarchische lijn, slaagde hij er ook in om iedere werknemer te bewegen tot werken aan orde & netheid, veiligheid & milieu.
De 5S-rondgangen zullen 3-maandelijks worden herhaald met een 5S-score per afdeling en een fotoreeks met actiepunten. Het uiteindelijk doel is dat iedere afdeling in staat is om zijn afdeling altijd netjes te houden.
Het respecteren van de milieuregels en toepassen van good house keeping voorkomt milieu-incidenten. Een vat met gevaarlijke stoffen hoort op een inkuiping te staan, gemorste vloeistoffen dienen onmiddellijk opgeruimd te worden, zwerfvuil dient voorkomen te worden, enz.
Het is aangenamer om te werken in een geordende en nette werkomgeving waar het materieel een vaste plaats heeft. Een structurele aanpak waarbij iedereen zijn steentje bijdraagt, voorkomt frustraties als "ik ben hier de enige die alle dagen tevergeefs opruimt, terwijl de andere geen moeite wil doen."
Een bedrijf kan geen medewerkers motiveren, motivatie is immers een intrinsieke eigenschap. Abriso kan wel een werkklimaat en omstandigheden creëren waarin een werknemer zich gemotiveerd kan voelen. Daarbij hoort een nette werkplaats waar het veilig werken is en waaraan iedereen zijn steentje bijdraagt. Een gemotiveerde werknemer werkt efficiënter en helpt om de doelstellingen van Abriso te behalen.