Duurzaam vlootbeheer
Imog zorgt in Zuid-West-Vlaanderen voor de geïntegreerde afvalverwerking van 11 gemeenten, goed voor bijna 230000 inwoners. Imog beschikt over 2 sites met hun specifieke deelactiviteiten en een uitgebreid netwerk van selectieve inzameling.
Bij afvalverwerking komt heel wat logistiek kijken. Via een duurzaam vlootbeheer wil Imog met alle medewerkers de econologische (= ecologische en economische) impact van zijn rollend materieel in kaart brengen. Vanuit deze input zal een actieplan opgemaakt worden om de ecologische wielafdruk van de vloot te verminderen alsook de veiligheid van de medewerkers en de vloot te optimaliseren. Imog wordt zowel on- en offsite geconfronteerd met heel wat beschadigingen van voertuigen en mobiele arbeidsmiddelen door aanrijdingen. Dit levert sowieso heel wat ‘curatieve’ kosten op maar ook telkens een daling qua efficiëntie met betrekking tot het inzetten van onze ‘vloot’. Preventief wordt er ook heel wat onderhoud gedaan en hierbij wordt vastgesteld dat bepaalde zaken vlugger slijten dan verwacht.
Op vlak van “duurzaam” omgaan met onze vloot is vooral het verbruik aan brandstof een belangrijk item. Daarnaast dient Imog ook te voldoen aan de vigerende wettelijke verplichtingen gelinkt aan de voertuigvloot. Denk bijvoorbeeld aan ongevallenonderzoek en sensibilisatie door de arbeidsongevallenverzekering, vakbekwaamheid door de verkeerswetgeving, technische keuringen, enz.
De doelstelling van de opleiding is het uitbouwen van een efficiënt en doeltreffend vlootbeheer. Het project bestaat uit de volgende onderdelen:
1. Verzamelen van objectieve gegevens/cijfers.
2. Opstellen van een preventieplan dat kan opgevolgd worden via van aantal bepaalde KPI’s zoals:
- aantal arbeidsongevallen in relatie met het aantal gereden km’s of uren (=blootstelling)
- totale kosten in relatie met de blootstelling
- aantal boetes in relatie met de blootstelling o aantal arbeidsongevallen in relatie met de frequentie- en ernstgraad
- reductie brandstofverbruik.
Duurzaam vlootbeheer wil de mentaliteit van chauffeurs aan het stuur en in en rond de vrachtwagen beïnvloeden. Hiervoor wordt zowel vanuit algemene ongevalstatistieken vertrokken als vanuit de statistieken van Imog. Zowel theorie als demonstraties/praktijkoefeningen komen aan bod rond de volgende onderwerpen:
- Ongevallen in het verkeer
- Invullen Europees aanrijdingsformulier
- Arbeidsongevallen in en rond de vrachtwagen
Minder CO2-uitstoot
- Minder arbeidsongevallen en afwezigheden
- Minder verkeersstress
- Minder brandstofverbruik
- Minder kosten voor reparaties, onderhoud en boetes
- Efficiënter inzetten van vloot.