Een ommezwaai in sponsoringbeleid
Algemene aannemer voor diverse types projecten met specialisatie in zichtbeton, algemene bouwwerken en totaalprojecten, burgerlijke bouwkunde en waterzuivering.
Furnibo sponsorde door de jaren heen verschillende activiteiten. Al de sponsoractiviteiten werden geëvalueerd en een beleidsvisie rond sponsoring werd opgesteld.
De beleidsvisie is gebaseerd op 2 pijlers:
• Profit people : gezonde geest in gezond lichaam
• Maatschappelijk engagement, lokale economie en lokale gemeenschap
Het bedrag van de sponsoring wordt geschonken als materiaal, materieel of werkuren. Er wordt zo weinig mogelijk baar geld gegeven.
De beleidsvisie is nu de leidraad voor het sponsoren van activiteiten, sportclubs, verenigingen, enz.
Projecten die in aanmerking komen :
1) Sportactiviteiten:
• Teamsporten o.a. jeugdvoetbal. Indien mogelijk investeren in materiaal in ruil voor reclame of in begeleiding en opleiding.
• Hoofdsponsor Triatlon Brugge.
• Geen gemotoriseerde sporten.
2) Sociale projecten:
• Via organisaties die zich inzetten voor sociale projecten: zoals Rotary, Kiwanis, jeugdverenigingen, enz.
• Onderwijs/Talent:
Technische scholen: materiaal /grondstoffen in ruil voor promotie op opendeurdagen
Hoge scholen
Basischool: veiligheid van kinderen door sponsoren fluojasjes.
• Rechtstreeks sponsoren van een goed overwogen project dat past in de filosofie.
• Gezondheid
• Natuur/ecologie
3) Kunst en Cultuur
• Cultuur: bv. Beaufort met mogelijkheid om wandelgidsen te krijgen om aan de geïnteresseerde medewerkers uit te delen
• Kunst: oa. Watou/Lo in ruil voor eventuele toegangskaartjes.
Communicatie: sponsoring opnemen in nieuwsbrief en evenementen beter bekend maken bij medewerkers.
4) Bouw gerelateerde activiteiten
Aanvullend gaf Furnibo de geschenken van de genodigden van het feest 20 jaar Furnibo aan 2 lokale goede doelen. Het bedrijf selecteerde deze sociale projecten uit een lijst voorgedragen door de medewerkers. Furnibo bezocht de projecten en samen met respectievelijke directies onderzocht het bedrijf waar het een steentje kon bijdragen.
Voor MPI Westhoek werd dit een klimtuin voor de kinderen die in een permanent open internaat verblijven. Voor Havenzate investereerde Furnibo mee in een nieuwe wagen voor aangepast vervoer.
Een gezonde geest in een gezond lichaam. Door de sponsoring van de Triatlon van Brugge zijn sport en gezond leven gespreksonderwerpen in het bedrijf. Jaar na jaar stijgt het aantal deelnemers binnen Furnibo. De collega’s onderling zetten elkaar aan tot sporten. Verschillende arbeiders van de ploegen gaan met de fiets naar de werven als training. Medewerkers die niet sporten gaan plotseling sporten omdat andere collega’s hen overtuigen dat ze zich “beter voelen” na een beetje sport.
Door de open communicatie over gezond leven en sporten zet Furnibo de medewerkers aan tot sport en het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen.
Door de sponsoring om te gooien naar een sponsorbeleid met een visie is er meer betrokkenheid van de medewerkers.
De organisatie van het sponsoren van materieel en middelen moet vanuit Furnibo komen. Hierdoor is er meer interne communicatie over de sponsoractiviteit.
De sponsoring van de gemotoriseerde sporten is weggevallen waardoor het sponsoringbudget lager is dan vroeger. Er wordt meer en meer gesponsord in middelen zoals materiaal, materieel en arbeidsuren.
Tijdens sponsoractiviteiten, lokale activiteiten of evenementen worden vrijwillige medewerkers gevraagd om te helpen. Zo wordt er regelmatig gebruik gemaakt van onze telescopische kraan op bepaalde activiteiten. De werknemers zetten zich belangeloos in en zijn bereid om een stuk van hun vrije tijd op te geven bij installatie en bediening kraan.
Bij de realisatie van de klimtuin in MPI Westhoek droeg Furnibo niet alleen financieel bij, maar kon MPI Westhoek ook beroep doen op hun expertise. Furnibo verzorgde ook de grondwerken, waardoor de Furnibo medewerkers betrokken werden bij het project.