Beweeg@Inagro
In de huidige maatschappij zitten we steeds meer, wat tot gezondheidsklachten kan leiden. Heel wat medewerkers bij Inagro voeren bureauwerk uit. Iedereen kreeg begin 2019 een ergonomische werkpost (zit-sta-meubilair en ergonomische bureaustoel). Toch valt op dat veel collega's blijven zitten en daarom is het nodig om de collega's geregeld aan te sporen om meer te bewegen. Via een werkgroep is een campagne opgezet die de medewerkers aanspoort om meer te bewegen.
Met een groepje enthousiaste medewerkers werd een eigen "beweegcampagne" uitgewerkt. Die kreeg de naam "Beweeg@Inagro". Hiermee wou Inagro in de eerste plaats medewerkers aanmoedigen om meer te bewegen. Mooi meegenomen was het feit dat met de acties Inagro ook de sociale interactie tussen medewerkers kon versterken.
1. STRATEGIE
- In deze campagne zetten Inagro sterk in op laagdrempeligheid. Dankzij de diversiteit aan acties kon iedereen wel een actie vinden die hem/haar lag. Acties vonden plaats tijdens de lunchpauze of in de vrijetijd. Maar medewerkers konden ook tijdens de werkuren hun stappen registreren.
- Er werd gekozen voor een langlopende campagne (mei > sep), om voldoende tijd te hebben om de 'gewoonte' te doorbreken.
- De medewerkers kregen ook een uitdaging aangeboden. Diverse doelen: zoals stappen registreren, collega van de maand en een fotowedstrijd, gaven een extra stimulans.
2. PLAN VAN AANPAK
- Looptijd: vijf maanden (mei > sep)
- Meerdere acties:
- Stappen verzamelen via onze groep op www.10000stappen.be. Wie wou, kon een stappenteller lenen of een stappentellerapp installeren op de smartphone om de dagelijkse stappen bij te houden.
- Deelnemen aan een bewegingsactie tijdens de lunchpauze. Maandelijkse organaisatie van één collectieve bewegingsactie onder begeleiding van een collega uit de werkgroep. Telkens een aanbod van wandelen en lopen, aangevuld met één extra sport (evtl. uit ons permanente sportaanbod):
- mei: wandelen, lopen en yoga
- juni: wandelen, lopen en ploggen
- juli: wandelen, lopen en zomerspelen (KUBB en petanque)
- augustus: wandelen, lopen en zomerspelen (KUBB en petanque)
- september: wandelen, lopen en pingpong
- Bewegingsfoto delen en een prijs winnen. Collega's konden gedurende de campagneperiode hun bewegingsfoto insturen. Alle foto's werden uitgehangen in de refter en elke maand werd één foto verkozen tot foto van de maand. De collega won een bon voor een hoevepicknick. De jury bestond telkens uit een groepje medewerkers die toevallig samen zaten aan een tafeltje in de refter en de ingestuurde foto's mochten beoordeelden. Zo brachten we de actie dichter bij de collega's en werd er over de campagne gesproken.
3. COMMUNICATIE
De dienst communicatie maakte een campagnebeeld voor de actie. In de refter werd een waslijn gespannen die gedurende de campagneperiode met een wekelijkse poster werd aangevuld. Zo groeide de campagne wekelijks aan. Enkele posters zijn te zien in bijlage.
- Week 1 van de maand: poster met aankondiging van de aankomende bewegingsactie tijdens de lunchpauze.
- Week 2 van de maand: poster met een beweegtip van het Vlaams Instituut Gezond Leven (www.gezondleven.be).
- Week 3 van de maand: poster met sfeerbeelden van de bewegingsactie.
- Week 4 van de maand: beweegbarometer = infographic met stand van zaken: aantal deelnemers, aantal verzamelde stappen, afgelegde afstand en collega van de maand
Alle info werd ook verspreid via de digitale kanalen, zoals intranet en Teams.