'Welkomstboekje' voor nieuwe medewerker
comma, merkenmarketeers is een marketing- en communicatiebureau gespecialiseerd in brandbuilding. comma, merkenmarketeers bouwt sterke merken en bezorgt de bedrijfsleider of marketeer een rustpunt voor al zijn marketing- en communicatiebehoeftes.
comma, merkenmarketeers zorgt voor een rustpunt in de onderneming.
Door samen stil te staan bij de strategie van uw onderneming en na te denken over uw bedrijfscommunicatie komen we tot een toekomstgerichte en een duidelijke positionering. Doelstellingen omzetten in resultaten, daar gaan we voor. We vertrekken steeds vanuit de merkessentie en zorgen voor de coördinatie van alle communicatiemiddelen.
merkenmarketeers bouwen sterke merken
Om een sterk merk op te bouwen moeten alle huisstijlelementen goed op elkaar zijn afgestemd. Vormgeving staat ten dienste van het uitstralen van de juiste waarden en het bespelen van de juiste doelgroep. Een flinke portie creatieve communicatie is het startpunt voor een goede communicatiemix.
méér dan een reclamebureau.
comma, merkenmarketeers is een full service bureau, een communicatiebureau en marketingbureau met een meer dan gezonde interesse voor interactieve communicatie en marketing. Vanuit uw merkenmodel verzorgen wij creatieve concepten, reclamecampagnes, copywriting, animatie, illustratie, fotografie, opmaak, e-mailcampagnes, storytelling, public relations en sociale media.
Het digitale luik omvat drupalwebsites, eigen php ontwikkeling, games en apps.
comma, telt vier divisies: elke divisie is in handen van professionals die samen onze onderscheidende kracht vormen.
- Merkenmarketing houdt zich bezig met de marketing van de klant: hoe kunnen we een sterk merk bouwen en welke communicatiemiddelen hebben we daarvoor nodig?
- De creatieve communicatie is in handen van het ontwerpteam. Zij verzorgen alles wat met grafisch ontwerp te maken heeft.
- De digitale divisie staat in voor de creatie van websites met Drupal, applicaties, games...
- En tot slot verzorgt storytelling de public relations, naming & baselines, website-content en sociale media.
In 2013 werkte het bedrijf aan de opmaak van een uitgebreid onthaalboekje. Het is 'het groene boekje' geworden zoals dat bestaat voor de spelling. De medewerkers kunnen in het onthaalboekje alles vinden wat ze over comma, merkenmarketeers willen weten. Comma, merkenmarketeers bestaat binnenkort 10 jaar. Dit betekent dat er voor nieuwe medewerkers al een hele geschiedenis aan vooraf gaat. Het bedrijf brengt de medewerkers graag op de hoogte van 'wie we zijn, hoe we ons willen onderscheiden en waar onze sterktes liggen'. Elke nieuwe medewerker of hij nu vast is, een stagair is of vakantiejob heeft, krijgt eerst een degelijke toelichting over het onthaalboekje. De inhoud wordt door enkele mensen toegelicht:
- waarvoor staat comma: door de zaakvoerder
- wie is wie, uurregeling en verlof: door de office manager
- werking erp pakket quojob, registreren en werken van de business units: door de projectplanner.
Het onthaalboekje is in het leven geroepen om diverse redenen, maar vooral omdat bij het onthaal vaak 'iets' werd verteld dat niet comma-wise was. Bij nader inzien bleek comma-wise ook niet duidelijk gedefinieerd. Het bedrijf heeft meteen van deze gelegenheid gebruik gemaakt om de waarden haarfijn te definiëren. In het onthaalboekje vinden de medewerkers onder meer info over:
- wie in welke business unit werkt en wat zijn taak daar juist is;
- de spellingsvoorkeuren die we hanteren (efficiëntie verbetering);
- hoe ze met het erp pakket moeten omgaan;
- wat er van hen verwacht wordt;
- de diverse uurroosters en de brug- en vakantiedagen.
Het bedrijf kon het onthaalboekje online brengen, wat dan een groter milieuvoordeel zou opleveren. Het bedrijf heeft toch gekozen voor een papieren versie omdat het ook interessant is dat de collega's het boekje mee naar huis nemen om te delen met hun gezin. Het boekje is gemaakt met een 'ATOMA' binding, een puur Belgisch product. Met deze binding is het eenvoudig mogelijk is om telkens een update te bezorgen aan de medewerkers. Het boekje en de te vervangen pagina's worden niet gedrukt, maar geprint en zelf geperforeerd met de ATOMA perforator.Door de pagina's zelf te printen, is er ook veel minder transport nodig en kan het bedrijf alles van A tot Z binnenshuis af werken.
Iedereen is op de hoogte van het reilen en zeilen van comma. Comma, merkenmarketeers heeft geen geheimen meer. Het onthaalboekje wordt geüpdatet bij nieuwe medewerkers, nieuwe mijlpalen en sowieso jaarlijks met de verlofdagen.
Het onthaalboekje vergde bepaalde opstartkosten, naar het schrijven, opmaak en bundelen van de inhoud. Vandaag loopt het onthaal vlotter en gestructureerder waardoor er tijdswinst optreedt bij aanwerving van een nieuwe medewerker. Het boekje wordt ook niet jaar na jaar opnieuw uitgeven. Hiermee is een besparing van drukkosten.