Teambuilding: Supporters van Imog
Imog, de Intergemeentelijke Maatschappij voor Openbare Gezondheid in Zuid-West-Vlaanderen, verzorgt de geïntegreerde afvalverwerking van ruim 230.000 inwoners uit 11 gemeentes: Anzegem, Avelgem, Deerlijk, Harelbeke, Kortrijk, Kruishoutem, Kuurne, Spiere-Helkijn, Waregem, Wielsbeke en Zwevegem.
Sinds 9 september 1969 biedt Imog een oplossing aan de steeds groeiende afvalberg. Ruim 40 jaar later is afval ondertussen niet langer een last, maar een bron van grondstof en energie. Voor een vlotte dienstverlening beschikt Imog over 2 sites, telkens met hun specifieke deelactiviteiten en een uitgebreid netwerk van selectieve inzameling.
Imog lanceerde een teambuildingactiviteit met de naam ‘Supporters van Imog’, waar naast teambuilding ook het maatschappelijk engagement voorop werd gesteld. Alle personeelsleden kregen de kans om in team ergens een halve dag aan de slag gaan, waarbij de inzet voor de maatschappij werd onderstreept. De bedoeling was om even mee te draaien in de wereld van de sociale economie, vrijwilligerswerk, enz.
Het doel van de teambuilding activiteit was tweeledig. Enerzijds kregen de medewerkers de kans om elkaar op een informele manier beter te leren kennen door samen aan de slag te gaan. Als team is het belangrijk om er te staan. Een goede groepsgeest is cruciaal en teambuilding kan hiertoe bijdragen. Anderzijds is het als overheidsinstantie ook belangrijk dat er aan de zijlijn externe supporters van Imog ons toejuichen.
De medewerkers mochten zelf initiatieven voor mogelijke activiteiten aanleveren. Er hebben ongeveer 50 werknemers deelgenomen. De deelname aan diverse activiteiten was een succes en werd zeer positief ervaren door de Imog-medewerkers. De deelnemers beseften dat er maatschappelijke nood is aan dergelijke organisaties. Het initiatief werd aan de andere kant ook enorm geapprecieerd door de verschillende organisaties en was voor hen een kans om hun werking te tonen aan de buitenwereld.
Het was een geslaagde teambuilding. Zeker omdat het een kans was om de mensen over alle afdelingen en geledingen van Imog heen samen te brengen. Na de activiteit konden de medewerkers nog eens nakaarten tijdens een etentje en ervaringen op een ongedwongen manier uitwisselen. Het versterkte het goede gevoel dat iedereen eraan overhield. Dat dit initiatief op vrijwillige basis was en er dus een bewuste keuze aan voorafging maakte wellicht ook een verschil.
De actie heeft geen onmiddellijke impact op het milieu.
De sociale impact van deze activiteit is divers. De activiteit was in de eerste plaats een teambuildingsactiviteit waarbij de medewerkers, over alle afdelingen van Imog heen, de kans kregen om elkaar beter te leren kennen. Imog heeft er bewust voor gekozen om een teambuildingactiviteit op te zetten waarbij de medewerkers zich inzetten voor de maatschappij. De medewerkers zelf initiatieven laten voorstellen heeft de betrokkenheid voor de activiteiten verhoogd. Uit de verslagjes van de medewerkers bleek dat de actie werd geapprecieerd en voor herhaling vatbaar is. Daarnaast bleek dat ook de maatschappelijke invalshoek als waardevol werd beschouwd en heeft bijgedragen tot het maatschappelijk voelen bij onze medewerkers.
Het initiatief werd aan de andere kant ook enorm geapprecieerd door de verschillende organisaties en was voor hen een kans om hun werking te tonen aan de buitenwereld.
De rechtstreekse economische impact is voor Imog eerder negatief. De deelnemers mochten deze activiteit uitvoeren tijdens de werkuren. Indien de activiteit plaats vond buiten hun vast werkschema, mochten de werknemers de uren van de activiteit recupereren. Imog stelde voor elke werknemer een budget van 25 € ter beschikking om na de activiteit met het team na te kaarten bij een etentje.
De onrechtstreekse economische impact is echter belangrijker. Een teambuildingsactiviteit geeft de kans aan de medewerkers om elkaar op een losse, ongedwongen manier beter te leren kennen waardoor de teamgeest wordt aangescherpt. Een gemotiveerde en geëngageerde werknemer is geld waard, want die zijn minder vaak afwezig en zetten zich graag in voor het bedrijf.