Ontwikkeling Management Informatie Systeem (MIS)

Mariasteen is een maatwerkbedrijf gestart in 1963. We hebben activiteiten in B2B en B2C. Binnen B2B ligt de focus op metaal & montage, hout, groen en het enclave model. Binnen B2C hebben we activiteiten in de horeca, toerisme, schoen- en orthopediesector.
Mariasteen werkt met ongeveer 860 medewerkers en dient de klant met een coödinatie van A tot Z.
Samenwerken met Mariasteen is efficiënt aan de slag gaan - bij ons of bij u - en een meerwaarde creëren op een maatschappelijke verantwoorde manier.
Mariasteen maakt deel uit van het Dienstencentrum GID(t)S, dat kansen creëert voor mensen met een beperking in de zorg, onderwijs en werk.
In 2014 ontwikkelde Mariasteen intern een globaal Management Informatie Systeem (het MIS) dat beschikbaar is op het intranet. Bij de opstart was het toegankelijk voor directie en management. Sinds 2015 is het ook toegankelijk op afdelingsniveau.
In het verlengde van het globaal MIS (management informatie systeem) is voor de afdeling MAC (Mariasteen Automotive Center) een afzonderlijk MIS uitgebouwd. Een apart MIS was nodig omdat de eisen van de automobielsector toch anders zijn dan die van de gewone werking, de rapportering naar intern management belangrijk is en de opvolging cruciaal is.
Het MIS bevat gegevens over de diverse domeinen: financiële gegevens, HRM, bezettingsgraad productieapparaat, stilstanden, onderhoud en kwaliteit.
In 2015-2016 werd in team met verschillende medewerkers en afdelingen sterk gewerkt aan deze rapportagetool. Het resultaat is een toegankelijke rapportering op intranet speciaal voor de afdeling MAC. Dit wordt gebruikt door directie, management, werkplaatsleiders en bij externe kwaliteitsaudits en inspecties van de klanten.
Door het MIS is er duidelijk zicht op de uitvalpercentages schroot omdat deze wekelijks in kaart worden gebracht door de MAC.
De kwaliteit van de toegeleverde buizen door de klant zijn cruciaal voor het productieproces - het vervormen - dat de medewerkers uitvoeren op de machines. Door deze opvolging en PDCA-mentaliteit is de afdeling samen met de klant-toeleverancier erin geslaagd om de geleverde buizen (grondstoffen toegeleverd door de klant) naar een beter niveau te tillen.
Begin 2016 resulteert dit in tot 30% minder uitval en minder extra herstelwerken.
Binnen het MIS worden ook verschillende parameters opgevolgd rond tewerkstelling van de medewerkers. Binnen de automobielsector is het vooral belangrijk om garanties te kunnen borgen rond productievolume en kwalitatieve output.
In het MIS worden afwezigheid t.o.v. prestaties - bezetting productieapparaat- duidelijk in kaart gebracht i.f.v. bezetting en verwachte output. De opvolging en evolutie zijn zeer belangrijk geweest voor het personeelsbeleid en continuïteit in de afdeling. De activiteiten in de MAC genereerden in 2016 een maximale tewerkstelling van 50 medewerkers.
Bij de start was het MIS enkel beschikbaar voor management en directie. Sinds het MIS nu ook toegankelijk is voor personen twee niveau's lager, met name de productieleiders, afdelingsverantwoordelijken, coördinatoren stafdiensten R&D - kwaliteit - veiligheid - technische dienst en HRM, voelt Mariasteen een grotere betrokkenheid om het beter te doen!
Door de opvolging in MIS kan Mariasteen proactief de begroting en resultaten opvolgen.
De activiteiten in de MAC genereerden in het voorbij jaar een netto omzet van € 1 537 791.