Fietsactie 'Le Tour Sportif'
Imog zorgt voor de geïntegreerde afvalverwerking van 11 gemeenten in Zuid-West-Vlaanderen: Anzegem, Avelgem, Deerlijk, Harelbeke, Kortrijk, Kruishoutem, Kuurne, Spiere-Helkijn, Waregem, Wielsbeke en Zwevegem; goed voor ruim 230.000 inwoners.
Hiertoe beschikt zij over 2 sites in Harelbeke en Moen met hun specifieke deelactiviteiten en een uitgebreid netwerk van selectieve inzameling.
Om duurzaam woon-werkverkeer te promoten nam Imog de voorbije jaren deel aan de actie ‘Ik Kyoto’ van Bond Beter Leefmilieu. Het enthousiasme om deel te nemen was bij de werknemers sterk gedaald en na de stopzetting van ‘Ik Kyoto’, heeft Imog een eigen fietsactie uitgewerkt. Imog daagde zijn medewerkers uit om de Tour de France te fietsen in 5 weken, onder de noemer van ‘Le Tour sportif’. De Tour de France, editie 2013, telde 3360 km en dit werd als doel gesteld. De doelstelling lag beduidend hoger dan wat de deelnemers in de voorbije jaren hadden bijeen gefietst tijdens Ik Kyoto. De actie liep van 13 mei tot 15 juni (5 weken) en elke gefietste woon-werkkilometer telde mee op de globale teller.
De voorbije jaren stelde het bedrijf ook vast dat de actie ‘Ik Kyoto’ enkel de reguliere fietsers aansprak en dus geen extra mensen aanzette om te fietsen. Met deze actie wou het bedrijf meer werknemers op de fiets krijgen. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de gezondheid van de werknemers.
De communicatiedienst van Imog verzorgde het communicatiemateriaal. Er werd een wervingsaffiche opgemaakt en tijdens de actie werden een aantal ‘tussentijdse’ affiches verspreid via advalvas en ‘toiletaffiches’. Ook via het intranet en de personeelsnieuwsbrief werd gecommuniceerd over de fietsactie. De personeelsnieuwsbrief van mei veranderde in ‘mobiliteitsnieuwsbrief’, waarin niet enkel de fietsactie aan bod kwam, maar duurzaam woon-werkverkeer werd gepromoot.
Elke deelnemer kreeg een starterspakket met een stempelkaart om zijn kilometers bij te houden, een drinkbus en een fluohesje.
Om de actie wat nog extra te promoten werd een Imog-fietsdag, ‘Imog ReCycle’ georganiseerd. Op die dag daagde het bedrijf iedereen uit om met de fiets naar het werk te komen. De parking was voorbehouden voor fietsers, de douches waren beschikbaar en iedereen die deelnam werd beloond met fruit.
Tijdens de fietsactie was er een klassement en konden ‘truien’ verdiend worden:
· Gele trui voor wie het meeste aantal dagen heeft gefietst;
· Groene trui voor wie het meeste aantal kilometers heeft gefietst;
· Bolletjestrui voor wie het meeste aantal hoogtemeters moest overbruggen;
· Witte trui voor de meest opmerkelijke fietsprestatie.
Op ‘Imog ReCycle’ werden de truien voor de eerste keer uitgereikt en nog eens na afloop van de actie.
De actie was een succes want er werden niet minder dan 5210 kilometers bij elkaar gefietst en meer dan 50 werknemers haalden hun stalen ros van stal om naar het werk te fietsen.
Werknemers ruilen de auto voor de fiets om naar het werk te komen.
Het streven naar een gemeenschappelijk doel (3360 km fietsen en een fietsdag) versterkt het samenhorigheidsgevoel en is de succesfactor van dergelijke actie.