Binnengluren in de diepvriezers van Ardo
Productie van vriesverse groenten en fruit door +-350 medewerkers in de site in Ardooie. Naast deze site bevat de groep nog 13 andere sites in 8 verschillende landen.
Ardo heeft op 3 oktober 2010 voor de eerste maal deelgenomen aan de Open Bedrijven Dag (OBD), omwille van verschillende redenen:
1. Ardo vierde in 2010 zijn 50-jarig bestaan.
2. OBD stond in 2010 in het teken van ‘duurzaam ondernemen en milieu’, een punt waar Ardo veel aandacht aan hecht in haar activiteiten.
3. De site in Ardooie had net haar investeringen ter waarde van 30 mio € afgerond en kon via deze weg het grote publiek informeren over de uitgevoerde investeringen zoals bv het distributiecentrum. Het ‘groene imago’ van Ardo kon uitgestraald worden.
4. Het positieve imago van Ardo uitdragen naar de buitenwereld.
5. De consument informeren over de de productie en de nutritionele eigenschappen van vriesverse groenten.
Dankzij de uitgestippelde route van meer dan 2km kon de bezoeker met verschillende aspecten rond milieu binnen Ardo kennismaken, zoals :
- Het recupereren van het zand en de aarde bij het wassen van de groenten
- Milieuvriendelijke landbouwwerktuigen
- Aanbouw van de vergistingsinstallatie
- Waterzuivering
- Scheiden van afval
- Milieuvriendelijke elektrische heftrucks
- Het gloednieuwe distributiecentrum waarin tal van milieu besparende elementen werden opgenomen, bv geen verlichting in de diepvriezer, lager verbruik van elektriciteit, …
Tijdens het bezoek werd er ook op gedacht dat de drank en de hapjes in een milieuvriendelijk materiaal werd aangeboden.
- Het grote publiek de kans geven om een bedrijf in detail te kunnen bezoeken niettegenstaande de strenge food safety en veiligheidsvoorwaarden binnen de site.
- Motiveren van het personeel op 2 manieren:
1. Hun familie kunnen uitnodigen en eventueel persoonlijk begeleiden
2. Vrijwillig kunnen meewerken aan een event dat één van grootste publiekstrekkers van de nationale OBD was. - De buren betrekken bij de organisatie van de OBD, meer bepaald de transportregeling. De buren werden dan ook persoonlijk uitgenodigd.
- Klanten, leveranciers en derden kunnen uitnodigen.
- Aanwezigheid in de pers.
Het economische moet op 2 periodes ingeschat worden, nl :
- Op korte termijn: hoeveel extra bezoekers ontving de winkelketen O’Cool dankzij de bon voor gratis product die elke bezoeker meekreeg bij het verlaten van de site?
- Op lange termijn: hoe zal de verkoop van Ardo evolueren nav de info die we rond de producten en de productie meegaven tijdens de OBD?
Het economische voordeel zal zich dus vooral moeten tonen in een stijgend aantal gebruikers enerzijds en een stijgend gebruik van Ardo vriesverse groenten per consument anderzijds.