To bee or not to bee
TUI Belgium - Jetair maakt deel uit van de TUI Group. Een wereld waarin honderden van de bekendste vakantiemerken uit talrijke Europese landen samen werken aan de mooiste tijd van het jaar. Topmerken, die hun knowhow, hun ervaring en hun service-gerichtheid bundelen om je de mooiste vakantie-ervaringen te geven. Onze bedoeling?... Een glimlach op je gezicht toveren. En je de mooiste tijd van het jaar schenken.
Naar schatting 80% van ons voedsel is rechtstreeks en onrechtstreeks afhankelijk van het bestuivingswerk van de honingbij. Daarenboven is zij van essentieel belang voor de instandhouding van ons ecosysteem en onze biodiversiteit. Dat de bijenpopulaties in onze regio's zienderogen achteruit gaan is alarmerend. In het kader van duurzaam ondernemen wou Jetair graag hun steentje bijdragen aan het in stand houden van de bijenpopulatie. De de mens kan niet zonder de honingbij, maar de honingbij kan evenmin zonder de mens.
Daarom besliste Jetair om op het dakterras van hun kantoor in Oostende twee korven te plaatsen met ongeveer 80.000 honingbijen. Hiervoor werkten ze samen met Amielo. Een imker die op een duurzame manier werkt en waarvan het eindproduct een lage ecologische voetafdruk heeft. Zo maakt de imker enkel gebruik van water om de bijen te kalmeren, krijgen ze geen medicatie, staan de kasten enkel op plaatsen die goed voor de bijen zijn en overwinteren ze op hun eigen honing. Duurzame honing: wordt niet verhit en gaat direct van de kast, de pot in.
Jaarlijks leveren beide kasten een mooie hoeveelheid duurzame honing. 15 kilogram zal verdeeld worden onder de medewerkers en de rest zal in dè gespecialiseerde detailhandel verdeeld worden onder "Oostendse Stadshoning" met vermelding van het Jetair logo.
Er werd op verschillende manieren gecommuniceerd over het project, afhankelijk van de doelgroep.
a. Via het bedrijfseigen intranet
Een post op het intranet informeerde collega's over verschillende aspecten: Waarom bijen op ons dak? Waar worden de kasten gezet? Wat doen we met de honing? Zijn bijen agressief? Moeten we schrik hebben? Wat ingeval van een bijensteek? Ik ben allergisch. Wat nu?
b. Via infosessies
Alle medewerkers werden vrijblijvend uitgenodigd op een 20 minuten durende infosessie over de bijen. Hoe leeft de bij? Wat gebeurt er in de kasten? Wie woont er in? Hoe wordt honing gemaakt? Wat als ze zwermen? Wat zijn de gevaren? Hoe benader je de kast? Op het eind van elke sessie werd de gelegenheid geboden om honing te proeven.
c. Via een infobrief naar de buren
Omdat Jetair zich van bewust is dat de buren de bijen kunnen opmerken kreeg elk huis in de buurt een brief met de melding dat er bijen op het dak staan en wat de gevaren zijn, wat te doen in geval van een zwerm bijen in de tuin, enz. Jetair kreeg geen enkele negatieve reactie hier op.
d. via een infobrief naar de kleuterschool rechtover het kantoor
Zelfde reden als de brief naar de buren, maar de brief bevatte ook uitnodiging om de korven te bezoeken indien gewenst. De juffen zijn hier met veel plezier op ingegaan. De kleuters werkten rond het thema bijen en kwamen graag hun kennis aan de realiteit aftoetsen. Het proeven achteraf beschouwden ze als absolute topper. Alleen maar lachende gezichtjes.
e. Via Focus/WTV en kranten
Ook de pers werd uitgenodigd en deze zijn met enkele komen kijken. Met als resultaat een korte reportage op de regionale TV en een artikel in de krant.
f. Jetair overweegt het plaatsen van een webcam op de korven en het maken van een billboard met Wist-je
datjes? Bedoeling is om dat live te krijgen tegen de levering van de honing.
Meehelpen aan het behoud van de honingbij en de biodiversiteit.
Door de infosessies, de communicatie naar de collega's raken mensen betrokken en tonen ze begrip en interesse in de bij.
Impact is eerder klein, maar Jetair krijgt naambekendheid via de verdeling van de honing.