CO2-reductie in de logistiek met Lean & Green
Imog, de Intergemeentelijke Maatschappij voor Openbare Gezondheid in Zuid-West-Vlaanderen, verzorgt de geïntegreerde afvalverwerking van ruim 230.000 inwoners uit 11 gemeentes: Anzegem, Avelgem, Deerlijk, Harelbeke, Kortrijk, Kruishoutem, Kuurne, Spiere-Helkijn, Waregem, Wielsbeke en Zwevegem.
Sinds 9 september 1969 biedt Imog een oplossing aan de steeds groeiende afvalberg. Ruim 40 jaar later is afval ondertussen niet langer een last, maar een bron van grondstof en energie. Voor een vlotte dienstverlening beschikt Imog over 2 sites, telkens met hun specifieke deelactiviteiten en een uitgebreid netwerk van selectieve inzameling en dienstverlening.
Imog neemt deel aan het Lean&Green-programma in samenwerking met het VIL (Vlaams Instituut voor de Logistiek) met als doelstelling de realisatie van een CO2-reductie binnen de logistieke activiteiten van Imog. Met de deelname aan Lean&Green engageert Imog zich om de CO2-uitstoot met 20% te verminderen binnen een termijn van 5 jaar. Imog ontwikkelt hiervoor een gedetailleerd plan van aanpak, met een beschrijving en cijfermatige onderbouwing van alle maatregelen die bijdragen tot het behalen van die doelstelling.
De logistieke activiteiten binnen Imog, op vlak van afval- en materiaaltransport zijn heel divers wat betreft effectief transport op de openbare weg. Maar ook op beide sites wordt alles gemanipuleerd met mobiele arbeidsmiddelen. Tot op heden hebben bijna alle vrachtwagens en andere mobiele arbeidsmiddelen een verbrandingsmotor op witte- en rode diesel.
Concreet betekent dit volgende verbruiken aan diesel (voor het referentiejaar 2015):
Logistieke activiteiten: 668.854 liter
Intern transport site Moen: 181.373 liter
Intern transport site Harelbeke: 25.637 liter.
Dit komt neer op een totaal ‘dieselverbruik’ van 875.864 liter waarvan 76,36 % specifiek voor de logistieke activiteiten.
Binnen het Lean&Green-programma wordt het intern transport als ‘productie’ beschouwd en dan ook ‘out of scope’ gelaten. Maar Imog heeft evenwel de bedoeling om het Lean&Green programma uit te rollen voor alle activiteiten en naar alle betrokken medewerkers toe. Vanuit de geïntegreerde werking binnen Imog is het logisch dat de Lean&Green-gedachte niet stopt enkel bij de pure logistieke activiteiten. Zo zal er ook gekeken worden om optimalisaties door te voeren ‘on site’ (vb. opvolging gebruik van de wielladers, vermijden van stationair draaien van toestellen, betere terreinindeling om nutteloos transport te vermijden, enz.).
Het Lean&Green-programma startte in het najaar van 2015 en in de eerste helft van 2016 werd het actieplan van Imog goedgekeurd. In 2015 bedroeg de (relatieve) CO2–uitstoot per ton getransporteerd afval en materiaal 14,51 kg. Imog wil dit tegen eind 2020 reduceren met 20% zodat er dan nog maximaal 11,61 kg relatieve CO2–uitstoot zal zijn. Jaarlijks zal er een tussentijdse CO2-monitoring en evaluatie plaatsvinden. Maatregelen die hiertoe zullen bijdragen situeren zich op verschillende vlakken:
1. Op vlak van de betrokken chauffeurs (bv. eco-driving, opvolging van chauffeurs)
2. Op vlak van transportmiddelen (bv. vlootvernieuwing, inzet van CNG-techniek)
3. Op vlak van transport- en supplymanagement (bv. planning- en routeoptimalisaties)
4. Op vlak van infrastructuur (bv. inzet boordcomputers, aangepaste terreinindeling op vlak van stockage en overslag)
CO2-reductie van 20% binnen de logistieke activiteiten van Imog.
De medewerkers worden gesensibiliseerd op het vlak van de CO2–problematiek. Dit zal een impact hebben op de logistieke werking van Imog en zal ook het bewustzijn van de medewerkers verhogen. Via deze sensibilisering zullen de medewerkers dicht betrokken zijn bij het Lean&Green-project.
De acties die streven naar (route)optimalisatie qua logistieke bewegingen resulteren in een besparing op het vlak van dieselaankoop (zowel witte- als rode diesel).