TVH geeft zijn werknemers een duwtje in de rug
TVH is een ambitieuze wereldwijde marktleider in vervangonderdelen en accessoires voor material handling en industrial equipment, nieuwe en tweedehandse heftrucks, nieuwe en tweedehandse hoogwerkers en intern transportmaterieel.
‘Een gezonde geest in een gezond lichaam’ ligt aan de basis van elke goede en gelukkige werknemer. Daarom heeft TVH een welzijns- en gezondheidsprogramma opgesteld onder de naam ‘Nudge’. Het Nudge-concept vond zijn oorsprong in het Amerikaanse zusterbedrijf TVH Parts Co en betekent letterlijk ‘een duwtje’. Het is een manier om het gedrag van mensen positief te beïnvloeden, om hen een duwtje in de rug te geven.
Begin 2015 organiseerde TVH een kick-offweek om de medewerkers voor de eerste keer kennis te laten maken met ‘Nudge’. Tijdens deze week werd het startschot gegeven voor nieuwe initiatieven zoals de tweewekelijkse fruitbedeling, yogasessies, een infosessie rond gezond eten enz.
In 2016 gaat TVH nog een stapje verder. De fruitbedeling is nu wekelijks. TVH introduceert stoelmassages en werkt samen met Oxygen, een all-in fitness met korting op fitnessabonnement en gratis begeleidingssessie door personal trainer. De jaarlijkse stappentellercompetitie krijgt ook een update: in plaats van de standaard stappentellers kunnen alle medewerkers een activity tracker aankopen aan een voordeeltarief. Het doel is om hen aan het bewegen te krijgen. De medewerkers gaan de uitdaging aan om 8000 stappen per dag te zetten. Indien ze dit halen, krijgen ze de helft van de aankoopprijs terugbetaald. Stappenplaatjes die over het volledige bedrijfsterrein zullen hangen, moedigen hen bovendien aan om extra stappen te zetten.
Niet alleen de fysieke, maar ook de mentale gezondheid van de werknemers is belangrijk voor TVH. Daarom besteedt het bedrijf, naast gezonde voeding en beweging, veel aandacht aan de work-life-balance van de medewerkers. Daarvoor startte TVH met een aantal nieuwe projecten.
- Het project ‘Collect & Go’ van de Colruyt group biedt werknemers de kans om hun boodschappen online te bestellen en op maandagnamiddag af te halen in het TVH-afhaalpunt. Zo verliest de werknemer geen tijd meer om naar de winkel te gaan.
- ‘Bringme’, een tweede nieuw project, is gelijkaardig. Dit is een soort lockersysteem dat aan de receptie staat. De werknemers kunnen eender welke online bestelling in de Bringme-box laten leveren en meenemen als ze naar huis gaan. Zo moeten ze niet meer thuis zijn op het moment van de levering of speciaal naar het postkantoor rijden om het pakketje op te halen.
Andere initiatieven in het kader van Nudge
- Dagen Zonder Vlees
- Fitheidstesten
- TVH- voetbaltornooi
- ‘Gezonde Stove’, een gezonde bedrijfsmaaltijd, samengesteld door diëtiste
- Wandelroutes in de buurt van TVH
- Kookworkshops
- Thank-you-kaartjes om medewerkers te bedanken/een complimentje te geven over iets wat ze goed aangepakt of gedaan hebben.
- Feel Good Nudge-boekje met richtlijnen voor een gezonde levenstijl
Door initiatieven zoals Collect & Go en de Bringme-box worden goederen gebundeld geleverd. Dit zorgt ervoor dat koeriers minder moeten rondrijden en zo besparen op aantal ritten en op CO2-uitstoot. Ook door de werknemers te stimuleren om mee te doen aan acties zoals Dagen Zonder Vlees verkleint de ecologische voetafdruk van de deelnemers.
- TVH spoort zijn werknemers aan om op hun fysieke gezondheid te letten. De activity tracker stimuleert de werknemers om wat meer te bewegen. Het aanbieden van fruit en de ‘gezonde stove’ stimuleert de werknemers om gezond te eten. Verder organiseert TVH ook sportactiviteiten zoals het TVH-voetbaltornooi, zumbalessen, wandelingen enz.
- Niet alleen op fysisch vlak, maar ook op psychisch vlak is de gezondheid van de werknemer belangrijk. TVH organiseert allerlei ontspannende initiatieven zoals yogalessen, stoelmassages enz.
- TVH streeft naar een optimale work-life-balance van zijn werknemers, met familievriendelijke maatregelen zoals Collect&Go en de Bringme-box.
- Het Nudge-programma brengt de werknemers dichter bij elkaar. Dit zorgt voor een toename van het sociale contact en de sociale cohesie in het bedrijf.
- Gezonde en gelukkige werknemers zorgen voor minder ziekteverzuim.
- Het Nudge-programma zorgt voor een hogere betrokkenheid van de werknemer.