Start functioneringsgesprekken met medewerkers op de werkvloer
Abriso hecht belang aan zijn medewerkers en wil nauw voeling houden met wat er leeft op de werkvloer. Er werd gestart met een proefproject in 2 afdelingen.
De 2 afdelingsverantwoordelijken kregen een intensieve opleiding. Zij werden gecoacht door Sarah Stevens (consultant) op verschillende terreinen: de opmaak van de vragenlijst, het leren omgaan met mogelijke weerstand bij de medewerkers en het inoefenen van de gesprekken door middel van rollenspel, zowel in het Nederlands als in het Frans.
Tijdens de gesprekken werd gefocust op 4 aspecten : samenwerking & communicatie, eigen functioneren, persoonlijke ontwikkeling en werkomstandigheden. Daarnaast kreeg iedere medewerker de kans om andere onderwerpen aan te brengen.
Tijdens het gesprek werden afspraken gemaakt over de mogelijke aanpak van acties. Na het gesprek werd feedback gegeven in groep en worden de afspraken per werknemer opgevolgd.
De directie wenst via deze actie van een formeel gesprek, de verantwoordelijken de kans te geven zich te ontplooien en meer aan te voelen wat er in de afdeling leeft. Bovendien is het de bedoeling dat de mensen van de afdeling hun ideeën, zorgen, problemen kunnen vertellen in een open sfeer.
De gesprekken vonden plaats eind februari 2016. Er kwamen drie aandachtspunten uit de gesprekken:
1. Communicatie : meer structuur, overleg kan misverstanden voorkomen.
2. Leiderschap: meer coachend ipv directief/autoritair om dingen gedaan te krijgen.
3. Organisatie: meer mogelijkheden tot bijleren – interne promotie.
Uit de gesprekken kwamen verschillende voorstellen om zaken te verbeteren. Ook op milieuvlak levert dat op (bv. recyclage).
De directie/afdelingsverantwoordelijken tonen hun betrokkenheid bij hun medewerkers. Iedereen kreeg de kans om te praten over zijn zorgen, frustraties, problemen. Dit komt ook de sfeer in de afdeling ten goede, doordat medewerkers zien dat er daadwerkelijk naar hen geluisterd wordt. Zo voelen ze zich meer geapprecieerd en zijn ze meer gemotiveerd. Over zaken die niet onmiddellijk oplosbaar zijn, werd teruggekoppeld naar de personen in kwestie. Zij kregen uitleg waarom bepaalde zaken niet (onmiddellijk) konden aangepakt worden.
Een hogere betrokkenheid en motivatie van werknemers leidt op termijn tot een beter welbevinden, betere sfeer, minder afwezigheden, betere communicatie enz.