CAR FREE DAY 19/09/2014
Bel&Bo is een Belgische winkelketen met 80 winkelpunten voor kleurrijke kledij en accessoires.
Het bedrijf vroeg aan de werknemers van het hoofdkantoor (kantoor + magazijn) om op donderdag 19 september 2013 op een alternatieve wijze naar het werk te komen. Het Bel&Bo hoofdkantoor heeft enkele valkuilen, wat deze denkpiste bemoeilijkt. Enerzijds heeft het bedrijf heel veel jonge mama’s als werknemers en deze groep probeert het vervoer van hun kinderen en boodschappen doen te laten aansluiten op hun werkuren. Anderzijds zijn de mogelijkheden om het bedrijf te bereiken met het openbaar vervoer beperkt.
Doel van deze dag was het in kaart brengen van de alternatieven met op lange termijn eventueel een veranderende mindset met betrekking tot mobiliteit. Het bedrijf hoopt volgend jaar de dag uit te breiden tot een week of een vaste dag in de maand en hoopt dat iemand de smaak te pakken krijgt en de wagen laat staan.
Voorgestelde alternatieven waren carpooling, fietsen of openbaar vervoer. Iedereen heeft een mooie inspanning geleverd dankzij een gezonde, gezellige groepsdruk. Het verschil is duidelijk te zien op de foto voor en na. Op de parking stonden meer fietsen dan wagens (en de wagens waren van de carpoolers).
Het gezamenlijk rijden onder andere heeft direct effect op het aantal voertuigen en voertuigkilometers in het woon-werkverkeer. Naast een reductie van de CO2-uitstoot zal ook de uitstoot van de schadelijke stoffen zoals NOx en fijnstof verminderen. Ook het innemen van ruimte door geparkeerde auto’s zal afnemen.
Minder wagens betekent ook een betere doorstroming van het verkeer waardoor de extra uitstoot als gevolg van files zal verminderen. Structureel carpoolen kan leiden tot een vermindering van de aanschaf van tweede wagens, wat een bijkomend milieuvoordeel oplevert.
Het werd een leuke dag, goed voor het samenhorigheidsgevoel. Iedereen heeft zijn best gedaan en ervaringen werden uitgewisseld. Collega Chris pikte bijvoorbeeld Delphine, Veronique en Kelly op: een mooie mix van aankoop, marketing en IT in 1 wagen. Ook was er een ludieke Car Free Day award waarvan Dirk van de boekhouding zich de trotse winnaar mocht noemen.
Onderzoek wijst uit dat werknemers die naar het werk fietsen gezonder zijn.
Een duurzame mobiliteitsstrategie versterkt een milieuvriendelijk imago en maakt het bedrijf/product aantrekkelijker voor (nieuwe) consumenten.
Bovendien communiceerde het bedrijf de actie op facebook. Op deze manier brengen ze misschien de 10000 Bel&Bo fans op ideeën.
De wagen in de garage laten staan of hem delen, werkt kostenbesparend. Een wagen is een van de duurste vervoersmiddelen, zeker wanneer iedereen dagelijks met zijn eigen wagen komt. Bij carpooling daalt de prijs afhankelijk van het aantal deelnemers. Kilometers met de fiets kosten in principe niets en het openbaar vervoer is op lange termijn voordeliger dan de wagen.
Meer fietsende = minder zieke personeelsleden. Het stimuleren van de fiets voor woon-werkverkeer levert een rechtstreekse productiviteitswinst op.