Behavior Based Safety
Bottelen eetbare olie
Het menselijk gedrag speelt een belangrijke rol op het vlak van veiligheid, zowel tijdens de uitoefening van de professionele taken als in het persoonlijke leven, thuis en elders. Het BBS-proces heeft als doel een positieve gedragsverandering te creëren richting veiliger werken, of algemeen, het veiligheidsbewustzijn nog te vergroten tijdens het uitvoeren van gelijk welke activiteit, ook de meest routinematige.
Bij het BBS-proces is elke medewerker betrokken partij. Hierbij gaat iedereen een collega observeren tijdens het uitvoeren van diens activiteiten, waarbij gelet wordt of er al dan niet factoren aanwezig zijn (zogenaamde “barrieres”) die de veilige uitvoering van het werk verstoren, bemoeilijken of onmogelijk maken. Deze observaties worden vooraf in onderling overleg besproken (wie observeert wie) en worden door elke medewerker uitgevoerd, minstens eenmaal per maand. Nà de observatie volgt er tussen die collega’s – op een constructieve manier – een positieve terugkoppeling van hetgeen vastgesteld werd. Op die manier heeft iedereen op z’n minst een positief werkgesprek (‘veiligheidscontact’) gehad met een collega aangaande ‘safety’. De observatie wordt vastgelegd op een formulier die bij een BBS-team wordt binnengebracht.
Het BBS-team volgt de uitvoering op van het BBS-proces, en verwerkt alle bevindingen, met behoud van anonimiteit, om die vervolgens aan het management mee te delen. Op die manier kunnen de “barrieres” aangekaart worden en kunnen oplossingen worden voorgesteld. De uitvoeringsopvolging gebeurt mbv een lijst die voor iedereen zichtbaar is, en ook de de resultaten inzake eventuele “barrieres” worden kenbaar gemaakt aan iedereen.
Eén van de factoren waarmee rekening wordt gehouden tijdens het uitvoeren van de BBS-observatie betreft "milieu". Verliesbeheersing "loss control" behelst méér dan alleen de items veiligheid en gezondheid, het betreft ook de aandacht voor milieu items en voor "Duurzaam Ondernemen" in het algemeen.
Niet alleen economisch zijn er voordelen, bovenal primeert het vermijden van al het (on)rechtstreekse menselijke en sociale leed die gepaard gaan met arbeidsongevallen. Dit is en blijft het uitgangspunt, laat daarover nooit geen enkele twijfel bestaan.
Arbeidsongevallen en andere directe (economische) verliezen – gekend als zijnde de top van de ijsberg, namelijk het gedeelte dat boven het water uitsteekt – zijn finaal het resultaat van vele blootstellingen aan risico’s die al dan niet verborgen zitten in gans de organisatie. Aan de basis van deze risico’s, of zelfs de bijna-ongevallen, of al die enkele kleinere incidenten ligt voor het overgrote deel (80 %) steeds een menselijk falen tijdens de handeling of uitvoering. Door pro-actief te werken en zich te concentreren op die risico’s kan men in talrijke gevallen de (on)rechtstreekse verliesgevolgen van latere accidenten vermijden.